Digitale behandlingstimer

På denne siden finner du alt av informasjon du trenger for å koble deg opp til en video- eller telefonkonsultasjon hos Sit Psykisk helsetjeneste.

Video- og telefonkonsultasjon er et alternativ vi tilbyr til fysisk konsultasjon. Vi benytter oss av tjenesten «Confrere» til videokonsultasjon, og «Teams» til telefonkonsultasjon. 

Behandlingstimer over video

Digital samtalebehandling FAQ

Anbefalt utstyr til behandlingstimer over video:

  • Mobiltelefon, nettbrett eller bærbar PC med mikrofon og kamera.
  • Hodetelefoner – dette sikrer god lyd og skjermer for annen støy, samt begrenser andres mulighet til å overhøre samtaler (bruker du høyttaler bør du forsikre deg om at du sitter en plass skjermet fra andre).
  • Du må være koblet til en sikker og stabil internettforbindelse (WIFI, 5G).

Forberedelser

  • Vi vil anbefale deg å gjøre deg kjent med instruksene i forkant av behandlingstimen – gjerne 10-15 minutter før konsultasjonen begynner.
  • Sørg for at du sitter slik at taushetsbelagt informasjon ikke kan overhøres av andre du ikke ønsker skal overhøre samtalen.

Samtykke

  • Behandlingstimer over video er frivillig for deg å delta på.
  • Når du deltar samtykker du til å motta helsehjelp, akkurat som ved fysiske behandlingstimer. Leverandøren av videoløsningen har kun tilgang til din e-postadresse, telefonnummer eller annen nødvendig informasjon for å sette opp og gjennomføre samtalen.
  • På samme måte som ved fysisk oppmøte, vil Helsepersonellovens og Pasientrettighetslovens regler om taushetsplikt være styrende for gjennomføringen og behandlingen av informasjon under samtalen.
  • Relevante og nødvendige helseopplysninger blir journalført på lik linje som om samtalen foregår ansikt til ansikt eller per telefon.

Slik kobler du deg opp:

  • Du vil motta en SMS eller e-post fra din behandler, med link til en nettside som du går inn på.
  • Trykk på navnet til din behandler.
  • Skriv inn ditt navn og telefonnummer.
  • Trykk deretter på knappen «Neste».
  • Bekreft så din identitet ved å velge enten BankID eller BankID på mobil.
  • Etter du har bekreftet identiteten din følger du resten av stegene som innebærer å teste lyd, kamera og nettverkskvalitet.
  • Deretter kan du trykke på knappen «Jeg er klar, gi beskjed til [navn på din behandler]».
  • Hold vinduet åpent til din behandler tar kontakt. Trykk så på knappen "Aksepter samtale".
 

Telefonkonsultasjon

Telefonkonsultasjon benyttes vanligvis bare dersom det er korte avklaringer vi trenger å snakke om eller du ønsker å avlyse timen eller bytte avtaletidspunkt. En behandlingstime kan også foregå per telefon dersom det ikke er teknisk eller geografisk mulig å gjennomføre fysisk eller via video, eller det oppstår en situasjon der du raskt trenger å komme i kontakt med oss. Du og din terapeut ringer da hverandre som ved en vanlig telefonsamtale.

På samme måte som ved behandlingstime over video anbefaler vi at du da benytter ørepropper eller øretelefoner og sitter på et sted som er skjermet for at andre kan overhøre samtalen.

 

Betaling etter gjennomført behandling

Betaling etter video- eller telefonbehandlingstime skjer på samme måte som ved fysisk oppmøte.

Les mer

Du mottar en SMS med instruksjoner for elektronisk betaling via MediPay eller Vipps. Du betaler en egenandel på 200,- pr/time for de fire første behandlingstimene. Alle behandlingstimer etter dette er gratis.