Her finner du svar på det du trenger – alt fra medlemskapstyper og sentertilgang til AvtaleGiro og oppsigelse/frys.
TRENING Medlemskap og adgangskort
Hvem kan kjøpe medlemskap hos Sit Trening?
- Alle studenter som har betalt semesteravgift til en studentsamskipnad i Norge.
- Ansatte ved utdanningsinstitusjoner som er tilknyttet Sit, i tillegg til ansatte ved SINTEF.
- Tidligere studenter som har hatt treningsmedlemskap hos oss foregående år/semester.
- Samboer/ektefelle av student/ansatt med aktivt treningsmedlemskap hos oss.
Hvor gammel må man være for å kunne trene?
- Du må være fylt 16 år for å kunne kjøpe medlemskap hos oss.
- Er du mellom 13-16 år kan du trene i følge med en voksen mot kjøp av ekstern dagsbillett.
Kan jeg få en gratis prøvetime?
- Vi tilbyr gratis prøvetimer i forbindelse med semesterstart: i august, september og januar kan du besøke oss gratis. Gjelder 1 gang per kunde.
- Ønsker du å teste treningstilbudet utenom disse kampanjeperiodene anbefaler vi deg å kjøpe dagsbillett til 100 NOK for studenter og 150 NOK for andre. Henvend deg til en av våre bemannede resepsjoner hvis du ønsker dette.
Hvordan får jeg tak i adgangskort / treningskort?
- Ansatte og studenter ved NTNU bruker sitt NTNU-kort. Ta med deg kortet ditt og henvend deg til resepsjonisten når du kommer første gang.
- Kortet må aktiveres ved første besøk, og dette må gjøres på bemannet senter.
- Alle andre medlemmer får et eget Sit-treningskort. Henvend deg i bemannet resepsjon for å få hentet ut et treningskort.
- Etter ditt første besøk på bemannet senter kan du fritt besøke både våre bemannede og ubemannede sentre, husk bare å scanne adgangskortet ved inngangen ved hvert besøk.
- Ved tap av eller skade på treningskortet, vil dette bli sperret og det blir utlevert et nytt mot et gebyr på 100 NOK. Har du NTNU-kort aktiverer vi dette på nytt uten gebyr.
Hva skjer hvis jeg låner bort treningskortet mitt?
- Treningskortet og medlemskapet er personlig og kan ikke brukes av andre.
- Hvis du låner bort treningskortet til andre vil medlemskapet ditt bli sperret i 14 dager. Skal du trene i løpet av den tiden så må du betale dagsbillett per gang. For å reaktivere medlemskapet etter endt periode må du betale et gebyr på 100 NOK.
Jeg har glemt treningskortet, kan jeg trene likevel?
- Ja, men kun på bemannede sentre, og du må vise legitimasjon.
- Glemmer du kortet mer enn to ganger etter hverandre, så må du betale dagsbillett den tredje gangen for å få adgang til sentrene.
TRENING Innmelding og betaling av medlemskap
Hvordan blir jeg medlem?
- Enkleste måte er å opprette en bruker her på sit.no, trykk på "Kjøp treningsmedlemskap" og velg medlemskapet du ønsker.
- Følg instruksene på denne siden.
Hva er forskjellen på månedsbaserte medlemskap med Avtalegiro og kontantmedlemskap?
Vi tilbyr månedsbaserte medlemskap med og uten bindingstid som betales med Avtalegiro, samt noen forhåndsbetalte medlemskap. Se priser for medlemskap her.
Månedsbaserte medlemskap har en betalingsavtale, med eller uten bindingstid
- Disse medlemskapene baserer seg på AvtaleGiro som betalingsmetode, og det sendes automatisk faktura til deg eller du trekkes via AvtaleGiro-avtalen din.
- Medlemskapet fornyer seg selv hver måned, frem til du selv aktivt sier opp. Les mer om oppsigelse lengre ned på siden.
- Du har mulighet til å fryse denne typen medlemskap, les mer om frys lengre ned på siden.
- Månedsbaserte medlemskap er gyldige hele kalendermåneder, fra den 1. til 30./31. hver måned. Unntaket er ved innmelding; du får gyldig trening fra den dagen du melder deg inn, og deretter betaler du for hele måneder.
Kontantmedlemskap er forhåndsbetalt og har ingen betalingsavtale
- Kontant forhåndsbetalte medlemskap fornyer seg ikke automatisk.
- Her betaler du feks for 1 måned fra dato til dato (feks 14.11-14.12), og medlemskapet avsluttes automatisk etter siste gyldige dag.
- Dette gjelder kun et fåtall medlemskap; 6mnd internasjonal student og 1mnd.
Hva betaler jeg for når jeg melder meg inn?
Månedsbaserte medlemskap med månedlig betalingsavtale (Avtalegiro):
- Ved medlemskap med månedlig betalingsavtale, så betaler du for de resterende dagene av innværende måned, hele neste måned og en innmeldingsavgift på 50kr når du kjøper medlemskapet.
- Deretter får du en faktura hver måned, med forfallsdato den 20. der du betaler for den neste kalendermåneden.
Eksempel: du melder deg inn i midten av august. Du betaler da for resten av dagene i august + hele september + 50kr i innmeldingsavgift. 20.september betaler du for oktober.
- Har du valgt det rimeligste medlemskapet med binding, så er medlemskap i idrettslag inkludert i prisen (gjelder for NTNU-studenter og ansatte, eller for studenter ved DMMH). Du vil da motta en ekstra faktura på 50kr hvert år. Denne kontingenten går direkte til idrettslagene til utdanningsinstitusjonene vi samarbeider med (NTNUI, DMMHI og NTNU BIL).
- Merk! Hvis du ikke betaler kontingenten så vil medlemskapet ditt bli ført over til et medlemskap med høyere månedspris (e.g. våre medlemskap uten binding). Et vilkår for den rimeligste prisen er støtte til idrettslaget.
Kontant / forhåndsbetalt medlemskap
- Disse medlemskapene går fra dato til dato, og du betaler hele beløpet ved innmelding.
- Du vil ikke motta noen flere avdrag, og medlemskapet avsluttes automatisk.
Hvordan betaler jeg for medlemskapet mitt etter innmeldingen?
Månedsbaserte medlemskap med månedlig betalingsavtale (Avtalegiro)
- Du betaler første avdraget ved innmelding på nett eller i resepsjonen.
- Har du norsk bankkonto og er over 18 år så tilbyr vi AvtaleGiro som betalingsmetode for dine kommende fakturaer.
- Du melder deg inn, og godkjenner AvtaleGiro som siste del av prosessen. Du kan også godkjenne AvtaleGiro senere ved å trykke på knappen «Godkjenn AvtaleGiro» inne på Min Side
- Dersom du ikke godkjenner AvtaleGiro vil du motta en faktura hver måned, med et fakturagebyr på 40NOK.
- Se lengre ned på siden for vanlige spørsmål og svar om AvtaleGiro.
Kontant / forshåndsbetaling
- Ved kontantmedlemskap med fast utløpsdato betales alltid hele beløpet ved innmelding.
- Dersom du har et månedsbasert medlemskap med betalingsavtale kan du velge å forhåndsbetale et gitt antall måneder.
- Det gis ingen muligheter for refusjon eller frys av medlemskapet dersom du forhåndsbetaler.
12 mnd binding og uten binding - hva er forskjellen?
Medlemskap med 12 mnd bindingstid betyr at du er betalingspliktig de 12 første månedene.
- Du kan ikke si opp medlemskapet uten gyldig dokumentasjon i denne perioden.
- Etter de 12 første mnd løper medlemskapet videre og fornyes en måned om gangen. Se lengre nede på siden for mer informasjon om oppsigelse og dokumentasjon.
Medlemskap uten binding kan sies opp når som helst med en måneds varsel, uten dokumentasjonskrav. Se oppsigelsestid lengre ned på siden.
Etter 12 mnd bindingstid, hva skjer med medlemskapet mitt da?
- Medlemskapet blir ikke automatisk avsluttet etter 12 mnd, men fortsetter å fornye seg 1 måned om gangen, frem til du sier opp.
- Det blir ikke lagt på ny bindingstid, det er kun de 12 første månedene.
- Dersom du sier opp og blir medlem på nytt senere, så må du gjennom ny bindingstid for å få den rimeligste prisen.
Kan jeg endre medlemskap fra feks uten bindingstid til med binding?
Ja, vi hjelper deg gjerne med dette. Send oss en e-post til [email protected] med din personinformasjon og hvilket medlemskap du ønsker å endre til.
Dersom du er student, trenger vi også bilde av semesterbevis.
Jeg finner ikke knappen for "Kjøp medlemskap", hva er årsaken til dette?
Det kan være to mulige årsaker:
- Du har allerede et aktivt medlemskap. Da skjules knappen slik at du ikke kan kjøpe ett til. Det betyr at om du har kontantbetalt medlemskap, så kan du ikke kjøpe nytt før dette har passert utløpsdato.
- Du har betalt kun NTNUI-kontingenten. Da tolker systemet at du har et aktivt medlemskap, selv om dette gjelder kun NTNUI. Henvend deg i en av våre resepsjoner for å få hjelp til å kjøpe Sit Trening-medlemskap i tillegg.
Hvorfor er prisen ved innmelding høyere enn vanlig månedsbeløp?
- Ved medlemskap med månedlig betalingsavtale, så betaler du for de resterende dagene av innværende måned, hele neste måned og en innmeldingsavgift på 50kr.
- Deretter får du en faktura hver måned, med forfallsdato den 20. der du betaler for den neste kalendermåneden.
Eksempel: du melder deg inn i midten av august.
Du betaler da for resten av dagene i august + hele september + 50kr i innmeldingsavgift.
20.september betaler du for oktober.
TRENING AvtaleGiro vanlige spørsmål og svar
Hva er AvtaleGiro?
- AvtaleGiro er en betalingsavtale mellom deg og din bank.
- Med AvtaleGiro trekkes du automatisk for medlemskapet hver måned fra din bankkonto. Forfallsdato er den 20. i hver måned, og du betaler da for den kommende kalendermåneden.
- For å betale via AvtaleGiro må du ha norsk bankkonto og være fylt 18 år.
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
- Den raskeste måten å opprette AvtaleGiro på er samtidig som du kjøper medlemskap, over nett.
- Ha bankID tilgjengelig, og husk å sette en høy nok trekkgrense. Vi anbefaler trekkgrense på 2-3000 kr, slik at du har mulighet til å legge til tilleggsprodukter senere uten å motta ekstra faktura for dette. Sit trekker kun avtalt månedsbeløp uansett.
- Vil du opprette avtalen i etterkant, gjøres dette inne på Min Side og knappen «Godkjenn AvtaleGiro».
- Det tar ca 3 dager før betalingsavtalen blir aktiv.
- Du kan også opprette AvtaleGiro manuelt i din egen bank etter du har mottatt første faktura. Fyll inn KID-nummeret som er oppgitt på din faktura og Sit trenings kontonummer.
- Trenger du ytterligere hjelp til å opprette AvtaleGiro, ta kontakt med banken din for bistand.
Hvorfor skal jeg opprette AvtaleGiro?
- Ved å opprette AvtaleGiro unngår du et fakturagebyr på 40 NOK for de kommende avdragene dine, og du slipper å huske på å gå i resepsjonen for å betale hvert avdrag.
- Dersom du ikke ønsker å opprette AvtaleGiro vil du få tilsendt faktura hver måned med fakturagebyr på 40NOK. Alternativt må du betale avdragene dine i resepsjonen før fakturaene blir produsert (må betales før den 6.hver måned for å være sikret å unngå fakturagebyr).
Hvilken dato trekkes månedsbeløpet?
- Forfallsdato er den 20. hver måned, og da trekkes beløpet så fremt det er dekning på konto.
- Da betaler du for trening den neste kalendermåneden. For eksempel den 20.10 betaler du for treningsperioden 01.11-30.11.
Hvorfor får jeg faktura med gebyr når jeg har opprettet AvtaleGiro?
- Du har opprettet avtalen for tett opptil forfallsdato/trekkdato.
- Din AvtaleGiro må være opprettet og aktiv aller senest 14 dager før forfallsdato.
- Forfallsdato er den 20., som innebærer at din AvtaleGiro må være aktiv senest den 6. for at banken skal kunne behandle dette som et AvtaleGiro-trekk.
- Det tar 2-3 dager fra du godkjenner avtalen til den blir aktiv i din bank og vi får informasjonen.
- Vårt system oppdateres alle hverdager med siste status fra banksystemet.
Hvorfor er ikke AvtaleGiroen min aktivert?
Du er selv ansvarlig for å inngå AvtaleGiro og påse at den er aktiv. Hvis du har gjort det, så kan det være flere årsaker til hvorfor AvtaleGiro ikke har blitt aktivert
-
Jeg opprettet AvtaleGiro nå nylig: det vil ta 2-3 dager før AvtaleGiro blir aktivert.
-
Jeg opprettet en fast betalingsavtale istedenfor AvtaleGiro: en fast betalingsavtale er ikke det samme som AvtaleGiro. Ved å legge inn et fast trekk vil du likevel motta fakturaer som inkluderer et fakturagebyr.
-
Det ligger allerede en AvtaleGiro i min nettbank (for eksempel hvis du har vært medlem tidligere): har du en AvtaleGiro med oss fra før, så vil ikke en ny avtale aktiveres før den gamle er slettet. OBS! Når du har slettet den gamle, så må du vente 2 dager før du kan opprette en ny, slik at ikke den gamle reaktiveres.
-
En annen person står som eier av kontonummeret som jeg oppga: for at avtalen skal aktiveres er det kontoeier som må signere med sin bankID.
Jeg har byttet bank, hva gjør jeg med AvtaleGiroen?
- Opprett en ny avtale i din nye bank. Den gamle avtalen vil da bli slettet og den nye avtalen blir gjeldene for ditt medlemsforhold.
Må jeg fornye AvtaleGiroen min etter 12 måneder?
- Nei, avtalen din er aktiv frem til du sier den opp. AvtaleGiro er kun en betalingsmetode.
- Medlemskontrakten din fornyer seg automatisk én måned i gangen etter endt bindingstid dersom du ikke har bedt om oppsigelse av medlemskapet.
Jeg har slettet AvtaleGiroen min, hvorfor får jeg fremdeles faktura på medlemskapet?
- For å avslutte medlemskapet må du si opp selve medlemskapet.
- Om du kun sletter AvtaleGiroen, er det kun betalingsmetoden som blir fjernet, medlemskapet løper videre.
Hva skjer hvis jeg glemmer en faktura / ikke betaler et trekk?
- Hvis du har en ubetalt faktura, vil du få en påminnelse på SMS 8 dager etter forfallsdato med alt av betalingsinformasjon. Dette er kun en påminnelse, uten gebyr.
- Hvis fakturaen fortsatt står ubetalt 14 dager etter forfall vil vår betalingspartner Remind AS sende deg purring/inkassovarsel med et purregebyr. Denne kan betales i nettbank eller i portalen på www.remind.no. Her kan du betale med Vipps eller debet-kort.
- Skulle du ha opparbeidet 5 utestående faktura vil vi se oss nødt til å avslutte ditt medlemskap.
Hvor finner jeg fakturaen min?
- Faktura blir sendt til deg digitalt via epost eller DigiPost. Gjerne sjekk spamfilteret, da det er en automatisk fakturautsendelse og der "Medlemsservice" står som avsender.
- Siste alternativ er brevpost, dersom du har registrert full adresse.
Hva er KID-nummeret mitt? Og kontonummeret til Sit trening?
- KID-nummeret ditt står oppgitt på din siste faktura. Hvis du ikke har avtalen eller faktura, henvend deg i en av våre resepsjoner eller send oss en e-post på [email protected].
- Korrekt bankkonto for Sit trening finner du i fakturaen du har mottatt. Merk at en betaling må inneholde riktig KID-nummer for å bli tilknyttet dine fakturaer.
TRENING Frys eller oppsigelse av medlemskap
Frys - hva er det?
- “Frys” betyr midlertidig stopp av treningsmedlemskap i en tidsbegrenset periode, og du får utsatt/forskjøvet kommende betalinger.
- Frys gjelder kun medlemskap med månedlig betalingsavtale.
- Medlemskapet kan kun fryses hele måneder (30 eller 31 dager), men du velger selv startdato. Du kan for eksempel fryse 15.juni til 15.juli.
- Medlemskapet kan fryses med startdato fra påfølgende dag eller lengre frem i tid.
Eksempel: du vil fryse medlemskapet ditt fra 10.04 til 10.05, og du varsler om dette dagen før: den 09.04. Treningsmedlemskapet ditt blir da sperret innenfor datointervallet du har satt, og faktureringen blir forskjøvet med 1 måned.
Den 09.04 er allerede din neste faktura sendt og trekket opprettet med forfall 20.04, så du vil fremdeles bli trukket månedsbeløpet den 20.04, men fakturaen for måneden etter vil bli forskjøvet - dvs du får betalingsfri den neste måneden selv om medlemskapet er fryst i en tidligere periode.
Hvor lenge kan jeg fryse medlemskapet mitt?
Standard frysperiode er én eller to måneder, avhengig av hvilket medlemskap du har.
Medlemskap med bindingstid:
- Kan fryses inntil to (2) måneder innenfor bindingstiden.
- Merk at bindingstiden da blir flyttet like mange måneder frem som du fryser.
- Etter endt bindingstid gjelder samme regler som for medlemskap uten binding:
Medlemskap uten bindingstid:
- Kan fryses i én (1) måned per kalenderår.
Kontant / forhåndsbetalte medlemskap kan ikke fryses.
Er det mulig å fryse lengre enn standardperioden?
- Vi kan vi innvilge inntil 12mnd frys ved gyldig grunn (e.g. i forbindelse med utveksling, studiepraksis, utplassering, militæret eller ved å vise frem gyldig legeerklæring).
- Send oss en e-post til [email protected] hvor du legger ved dokumentasjon på hvorfor du trenger å fryse medlemskapet i en lengre periode.
- Merk at det er kun mulig å fryse månedsbasert fra dato til dato, det er ikke mulig å fryse i feks 6 eller 7 uker.
Hvordan fryser jeg medlemskapet mitt?
Nyhet: administrer medlemskapet ditt på Min side!
Du kan enkelt fryse medlemskapet ditt ved å logge inn her på Min side og trykke på knappen "Mitt medlemskap".
Velg "Endre" i toppmenyen, og deretter "Frys".
Andre alternativ: dra innom en av våre bemannede resepsjoner og få lagt inn frys der, eller ved å sende en e-post til [email protected]. E-posten må inneholde:
- Emnefelt: Frys
- Fullt navn
- Telefonnummer
- Periode med dato for ønsket frys.
Vi behandler e-poster fortløpende, men du må påregne inntil fem arbeidsdager før du får svar.
Oppsigelse - hvordan sier jeg opp medlemskapet?
Nyhet: administrer medlemskapet ditt på Min side!
Du kan enkelt si opp medlemskapet ditt ved å logge inn her på Min side og trykk på knappen "Mitt medlemskap".
Velg "Endre" i toppmenyen, og "Avslutt medlemskap". Her ser du siste dato medlemskapet er gyldig.
- NB: at du fjerner AvtaleGiroen i din nettbank er IKKE det samme som oppsigelse. Da fjernes kun betalingsmetoden, og du vil istedet få tilsendt faktura.
Andre alternativ: be om oppsigelse i en av våre bemannede resepsjoner, eller ved å sende e-post til [email protected]. E-post for oppsigelse må inneholde:
- Emnefelt: Oppsigelse
- Fullt navn
- Telefonnummer
- Ønsket dato for oppsigelse, da du har mulighet til å si opp lengre frem i tid.
- Årsak til oppsigelse.
Merk: medlemskap med 12mnd bindingstid har 12 mnd pliktig betaling, og kan ikke avsluttes innenfor bindingstiden uten dokumentert årsak, les mer under.
Hva betyr oppsigelsestid?
- Oppsigelsestiden er én (1) måned regnet fra påfølgende kalendermåned. Dette gjelder alle medlemskap som betales månedlig, med mindre du er i bindingstid.
- Eksempel: dersom du sier opp i mai måned, må du også betale fakturaen med forfall 20.mai som gjelder for juni måned.
Dersom du har et medlemskap med bindingstid så må du være medlem i minimum 12 betalende måneder.
- Etter bindingstiden er det vanlig oppsigelsestid på 1 måned.
- Dette betyr at dersom du kun ønsker å være medlem i 12 mnd må du si opp i måned nr 11, ellers vil medlemskapet fornye seg med en måned om gangen.
- Ved spesielle hendelser har vi mulighet til å avslutte medlemskap med bindingstid innenfor bindingstiden, feks i forbindelse med flytting til en annen del av landet, avsluttede studier eller lignende. Du må kunne fremvise gyldig dokumentasjon på dette.