Medlemsvilkår og trivselsregler
Vi ønsker at du skal ha en god treningsopplevelse hos oss, og ber derfor alle om å ta hensyn til sine medtrenende og bidra til å skape et godt og sunt treningsmiljø.
- Som medlem plikter du deg til å holde deg orientert om, og følge de regler og instrukser som gjelder virksomheten våre anlegg.
- Vi forbeholder oss retten til å utestenge personer som ikke følger regler og vilkår for bruk av sentrene våre. Ved overtredelse kan vi si opp treningsavtalen din med øyeblikkelig virkning, uten plikt til å refundere innbetalt medlemsavgift.
- Vi forbeholder oss retten til å justere åpningstider og tilgang til sentrene for å sikre god standard på renhold og drift, samt gjøre sesongbaserte tilpasninger. Ved spesielle tilfeller kan enkelte sentre holdes stengt i kortere perioder.
- All trening skjer på eget ansvar.
- Her finner du generelle vilkår for medlemskap i Sit Trening.
TRENING Medlemskap og adgangskort
Hvem kan kjøpe medlemskap hos Sit Trening?
- Alle studenter som har betalt semesteravgift til en studentsamskipnad i Norge.
- Ansatte ved utdanningsinstitusjoner som er tilknyttet Sit, i tillegg til ansatte ved SINTEF.
- Tidligere studenter som har hatt treningsmedlemskap hos oss foregående år/semester.
- Samboer/ektefelle av student/ansatt med aktivt treningsmedlemskap hos oss.
Hvor gammel må man være for å kunne trene?
- Du må være fylt 16 år for å kunne kjøpe medlemskap hos oss.
- Er du mellom 13-16 år kan du trene i følge med en voksen mot kjøp av ekstern dagsbillett.
Kan jeg få en gratis prøvetime?
- Vi tilbyr gratis prøvetimer i forbindelse med semesterstart: i august, september og januar kan du besøke oss gratis. Gjelder 1 gang per kunde.
- Ønsker du å teste treningstilbudet utenom disse kampanjeperiodene anbefaler vi deg å kjøpe dagsbillett til 100 NOK for studenter og 150 NOK for andre. Henvend deg til en av våre bemannede resepsjoner hvis du ønsker dette.
Hvordan får jeg tak i adgangskort / treningskort?
- For å få tilgang til våre treningssentre må du ha et aktivt treningsmedlemskap hos oss.
- Ansatte og studenter ved NTNU bruker sitt NTNU-kort, alle andre medlemmer får et eget Sit-treningskort.
- Kortet må aktiveres ved første besøk, og dette gjøres på et bemannet treningssenter. Ta med deg kortet ditt og henvend deg til resepsjonisten når du kommer første gang.
- Etter ditt første besøk på bemannet senter kan du fritt besøke både våre bemannede og ubemannede sentre, husk bare å scanne adgangskortet ved inngangen ved hvert besøk.
- Ved tap av eller skade på treningskortet, vil dette bli sperret og det blir utlevert et nytt mot et gebyr på 100 NOK. Har du NTNU-kort aktiverer vi dette på nytt uten gebyr.
Hva skjer hvis jeg låner bort treningskortet mitt?
- Treningskortet og medlemskapet er personlig og kan ikke brukes av andre.
- Hvis du låner bort treningskortet til andre vil medlemskapet ditt bli sperret i 14 dager. Skal du trene i løpet av den tiden så må du betale dagsbillett per gang. For å reaktivere medlemskapet etter endt periode må du betale et gebyr på 100 NOK.
Jeg har glemt treningskortet, kan jeg trene likevel?
- Ja, men kun på bemannede sentre, og du må vise legitimasjon.
- Glemmer du kortet mer enn to ganger etter hverandre, så må du betale dagsbillett den tredje gangen for å få adgang til sentrene.
TRENING Innmelding og betaling av medlemskap
Hvordan blir jeg medlem?
- Enkleste måte er å opprette en bruker her på sit.no, trykk på "Kjøp treningsmedlemskap" og velg medlemskapet du ønsker.
- Følg instruksene på denne siden.
Hva er forskjellen på månedsbaserte medlemskap og kontantmedlemskap?
Vi tilbyr månedsbaserte medlemskap med og uten bindingstid, samt noen forhåndsbetalte medlemskap. Se priser for medlemskap her.
Månedsbaserte medlemskap har en betalingsavtale med eller uten bindingstid
- Disse medlemskapene baserer seg på AvtaleGiro som betalingsmetode, og det sendes automatisk faktura til deg eller du trekkes via AvtaleGiro-avtalen din.
- Medlemskapet fornyer seg selv hver måned, frem til du selv aktivt sier opp. Les mer om oppsigelse lengre ned på siden.
- Du har mulighet til å fryse denne typen medlemskap, les mer om frys lengre ned på siden.
- Månedsbaserte medlemskap er gyldige hele kalendermåneder, fra den 1. til 30./31. hver måned. Unntaket er ved innmelding; du får gyldig trening fra den dagen du melder deg inn, og deretter betaler du for hele måneder.
Kontantmedlemskap er forhåndsbetalt og har ingen betalingsavtale
- Kontant forhåndsbetalte medlemskap fornyer seg ikke automatisk.
- Her betaler du feks for 1 måned fra dato til dato (feks 14.11-14.12), og medlemskapet avsluttes automatisk etter siste gyldige dag.
- Dette gjelder kun et fåtall medlemskap; 6mnd internasjonal student og 1mnd.
Hva betaler jeg for når jeg melder meg inn?
Månedsbaserte medlemskap med betalingsavtale (Avtalegiro)
- Ved medlemskap med månedlig betalingsavtale, så betaler du for de resterende dagene av innværende måned, hele neste måned og en innmeldingsavgift på 50kr når du kjøper medlemskapet.
- Deretter får du en faktura hver måned, med forfallsdato den 20. der du betaler for den neste måneden.
Eksempel: du melder deg inn i midten av august. Du betaler da for resten av dagene i august + hele september + 50kr i innmeldingsavgift. 20.september betaler du for oktober.
- Har du valgt det rimeligste medlemskapet med binding, så er medlemskap i ditt studiested idrettslag inkludert i prisen (gjelder for NTNU-studenter og ansatte, eller for studenter ved DMMH). Du vil da motta en ekstra faktura på 50kr hvert år. Denne kontingenten går direkte til idrettslagene til utdanningsinstitusjonene vi samarbeider med (NTNUI, DMMHI og NTNU BIL).
- Merk! Hvis du ikke betaler kontingenten så vil medlemskapet ditt bli ført over til et medlemskap med høyere månedspris (e.g. våre medlemskap uten binding). Et vilkår for den rimeligste prisen er støtte til idrettslaget.
Kontant / forhåndsbetalt medlemskap
- Dersom du har valgt et kontant forhåndsbetalt medlemskap, betaler du hele beløpet ved innmelding, og vil ikke motta noen flere avdrag.
Hvordan betaler jeg for medlemskapet mitt etter innmeldingen?
Månedsbaserte medlemskap med betalingsavtale (Avtalegiro)
- Du betaler første avdraget ved innmelding på nett eller i resepsjonen.
- Har du norsk bankkonto og er over 18 år så tilbyr vi AvtaleGiro som betalingsmetode for dine kommende fakturaer.
- Du melder deg inn, og godkjenner AvtaleGiro som siste del av prosessen. Du kan også godkjenne AvtaleGiro senere ved å trykke på knappen «Godkjenn AvtaleGiro» inne på Min Side
- Dersom du ikke godkjenner AvtaleGiro vil du motta en faktura hver måned, med et fakturagebyr på 40NOK.
- Se lengre ned på siden for vanlige spørsmål og svar om AvtaleGiro.
Kontant / forshåndsbetaling
- Dette gjelder kun et utvalg medlemskap. Med et kontant forskuddsbetalt medlemskap betales hele beløpet for valgt periode i en transaksjon ved innmelding, og det gis ingen muligheter for refusjon eller frys av medlemskapet. Du mottar ingen flere fakturaer eller avdrag.
12 mnd binding eller uten binding - hva er forskjellen?
- Medlemskap med 12 mnd bindingstid betyr at du er betalingspliktig de 12 første månedene. Du kan ikke si opp medlemskapet uten gyldig dokumentasjon i denne perioden. Etter de 12 første mnd løper medlemskapet videre og fornyes en måned om gangen. Se lengre nede på siden for mer informasjon om oppsigelse og dokumentasjon.
- Medlemskap uten binding kan sies opp når som helst med en måneds varsel, uten dokumentasjonskrav. Se oppsigelsestid lengre ned på siden.
Etter 12 mnd bindingstid, hva skjer med medlemskapet mitt da?
- Medlemskapet blir ikke automatisk avsluttet etter 12 mnd, men det fortsetter å fornye seg 1 måned om gangen, frem til du sier opp.
- Det blir ikke lagt på ny bindingstid, det er kun de 12 første månedene.
- Dersom du sier opp, og blir medlem på nytt, så må du gjennom ny bindingstid for å få den rimeligste prisen.
TRENING AvtaleGiro vanlige spørsmål og svar
Hva er AvtaleGiro?
- AvtaleGiro er en betalingsavtale mellom deg og din bank.
- Med AvtaleGiro trekkes du automatisk for medlemskapet hver måned fra din bankkonto. Forfallsdato er den 20. i hver måned.
- For å betale via AvtaleGiro må du ha norsk bankkonto og være fylt 18 år.
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
- Den raskeste måten å opprette AvtaleGiro på er samtidig som du kjøper medlemskap, over nett.
- Ha bankID tilgjengelig, og husk å sette en høy nok trekkgrense. Vi anbefaler trekkgrense på 2-3000 kr, slik at du har mulighet til å legge til tilleggsprodukter senere uten å motta ekstra faktura for dette. Sit trekker kun avtalt månedsbeløp uansett.
- Vil du opprette avtalen i etterkant, gjøres dette inne på Min Side og knappen «Godkjenn AvtaleGiro». Når du har lagt inn kontoopplysninger vil det ta ca. 3 dager før betalingsavtalen blir aktiv.
- Du kan også opprette AvtaleGiro manuelt i din egen bank etter du har mottatt første faktura. Fyll inn KID-nummeret som er oppgitt på din faktura og Sit trenings kontonummer.
- Trenger du ytterligere hjelp til å opprette AvtaleGiro, ta kontakt med banken din for bistand.
Hvorfor skal jeg opprette AvtaleGiro?
- Ved å opprette AvtaleGiro unngår du et fakturagebyr på 40 NOK for de kommende avdragene dine, og du slipper å huske på å gå i resepsjonen for å betale hvert avdrag.
- Dersom du ikke ønsker å opprette AvtaleGiro vil du få tilsendt faktura hver måned med fakturagebyr på 40NOK. Alternativt må du betale avdragene dine i resepsjonen FØR fakturaene blir produsert (ca 14 dager før forfallsdato, som er den 20.).
Hvilken dato trekkes månedsbeløpet?
- Forfallsdato er den 20. hver måned.
- Da betaler du for trening den neste kalendermåneden. For eksempel den 20.10 betaler du for treningsperioden 01.11-30.11.
Hvorfor får jeg faktura med gebyr når jeg har opprettet AvtaleGiro?
- Du har opprettet avtalen for tett opptil forfallsdato/trekkdato.
- Vårt system oppdateres alle hverdager med siste status fra banksystemet. AvtaleGiro-fullmakten må være godkjent ved fakturering som skjer 14 dager før forfall, for at du skal motta faktura som et AvtaleGiro-trekk.
- Din AvtaleGiro må med andre ord være opprettet og aktiv senest 14 dager før forfallsdato.
- Forfallsdato er den 20., som innebærer at din AvtaleGiro må være aktiv senest den 6. for at banken skal kunne behandle dette som et AvtaleGiro-trekk. Det tar 2-3 dager fra du godkjenner avtalen til den blir aktiv i din bank og vi får informasjonen.
Hvorfor er ikke AvtaleGiroen min aktivert?
Du er selv ansvarlig for å inngå AvtaleGiro og påse at den er aktiv. Hvis du har gjort det, så kan det være flere årsaker til hvorfor AvtaleGiro ikke har blitt aktivert
-
Jeg opprettet AvtaleGiro nå nylig: det vil ta noen dager før AvtaleGiro blir aktivert.
-
Jeg opprettet en fast betalingsavtale istedenfor AvtaleGiro: en fast betalingsavtale er ikke det samme som AvtaleGiro. Ved å legge inn et fast trekk vil du bli fakturert via faktura, som inkluderer et fakturagebyr.
-
Det ligger allerede en AvtaleGiro i min nettbank (for eksempel hvis du har vært medlem tidligere): har du en AvtaleGiro med oss fra før, så vil ikke en ny avtale aktiveres før den gamle er slettet. OBS! Når du har slettet den gamle, så må du vente 2 dager før du kan opprette en ny, slik at ikke den gamle reaktiveres.
-
En annen person står som eier av kontonummeret som jeg oppga: for at avtalen skal aktiveres er det kontoeier som må signere med sin bankID.
Jeg har byttet bank, hva gjør jeg med AvtaleGiroen?
- Opprett en ny avtale i din nye bank. Den gamle avtalen vil da bli slettet og den nye avtalen blir gjeldene for ditt medlemsforhold.
Må jeg fornye AvtaleGiroen min etter 12 måneder?
- Nei, avtalen din er aktiv frem til du sier den opp.
- Medlemskontrakten din fornyer seg automatisk én måned i gangen etter endt bindingstid dersom du ikke har bedt om oppsigelse av medlemskapet.
Jeg har slettet AvtaleGiroen min, hvorfor får jeg fremdeles faktura på medlemskapet?
- For å avslutte medlemskapet må du si opp selve medlemskapet.
- Om du kun sletter AvtaleGiroen, er det kun betalingsmetoden som blir fjernet, medlemskapet løper videre.
Hva skjer hvis jeg glemmer en faktura / ikke betaler et trekk?
- Hvis du har en ubetalt faktura, vil du få en påminnelse på SMS 8 dager etter forfallsdato med alt av betalingsinformasjon. Dette er kun en påminnelse, uten gebyr.
- Hvis fakturaen fortsatt står ubetalt 14 dager etter forfall vil vår betalingspartner Remind AS sende deg purring/inkassovarsel med et purregebyr. Denne kan betales i nettbank eller i portalen på www.remind.no. Her kan du betale med Vipps eller debet-kort.
- Skulle du ha opparbeidet 5 utestående faktura vil vi se oss nødt til å avslutte ditt medlemskap.
Hvor finner jeg fakturaen min?
- Faktura blir sendt til deg digitalt via epost eller DigiPost. Gjerne sjekk spamfilteret, da det er en automatisk fakturautsendelse og der "Medlemsservice" står som avsender.
- Siste alternativ er brevpost, dersom du har registrert full adresse.
Hva er KID-nummeret mitt? Og kontonummeret til Sit trening?
- KID-nummeret ditt står oppgitt på din siste faktura. Hvis du ikke har avtalen eller faktura, henvend deg i en av våre resepsjoner eller send oss en e-post på [email protected]
- Korrekt bankkonto for Sit trening finner du i fakturaen du har mottatt. Merk at en betaling må inneholde riktig KID-nummer for å bli tilknyttet dine fakturaer.
TRENING Frys eller oppsigelse av medlemskap
Frys - hva er det?
- “Frys” betyr midlertidig stopp av treningsmedlemskap i en tidsbegrenset periode, og du får utsatt betaling.
- Frys gjelder kun medlemskap med månedlig betalingsavtale.
- Medlemskapet kan kun fryses hele måneder (30 eller 31 dager), men du velger selv startdato. Du kan for eksempel fryse 15.juni til 15.juli.
- Medlemskapet kan fryses med startdato fra påfølgende dag eller lengre frem i tid.
Eksempel: du vil fryse medlemskapet ditt fra 10.04 til 10.05, og du varsler om dette dagen før: den 09.04. Treningsmedlemskapet ditt blir da sperret innenfor datointervallet du har satt, og faktureringen blir forskjøvet med 1 måned. Den 09.04 er allerede fakturaen og trekket opprettet for april måned, så du vil fremdeles bli trukket månedsbeløpet den 20.april som vanlig, men fakturaen for måneden etter vil bli forskjøvet - dvs du får betalingsfri den neste måneden selv om medlemskapet er fryst i en tidligere periode.
Hvor lenge kan jeg fryse medlemskapet mitt?
Medlemskap med bindingstid:
- Kan fryses inntil to (2) måneder det første året innenfor bindingstiden.
- Merk at bindingstiden da blir flyttet like mange måneder frem som du fryser.
Medlemskap uten bindingstid:
- Kan fryses i én (1) måned per kalenderår.
Kontant / forhåndsbetalte medlemskap kan ikke fryses.
Dersom du ønsker en lengre frysperiode enn 1-2 måneder:
- Vi kan vi innvilge inntil 1 år frys ved gyldig grunn (e.g. i forbindelse med utveksling, studiepraksis, utplassering, militæret eller ved å vise frem gyldig legeerklæring).
- Send oss en e-post til [email protected] hvor du legger ved dokumentasjon på hvorfor du trenger å fryse medlemskapet i en lengre periode.
- Merk at det er kun mulig å fryse månedsbasert fra dato til dato, det er ikke mulig å fryse i feks 6 eller 7 uker.
Hvordan fryser jeg medlemskapet mitt?
Frys av medlemskap kan gjøres ved å dra innom en av våre bemannede resepsjoner, eller ved å sende en e-post til [email protected].
E-posten må inneholde:
- Emnefelt: Frys
- Fullt navn
- Telefonnummer
- Periode med dato for ønsket frys.
Vi behandler e-poster fortløpende, men du må påregne inntil fem arbeidsdager før du får svar.
Oppsigelse - hvordan sier jeg opp medlemskapet?
Du kan si opp medlemskapet ditt ved å sende e-post til [email protected].
Husk at det er 1 måneds oppsigelsestid fra påfølgende kalendermåned.
Merk: at du fjerner AvtaleGiroen i din nettbank er IKKE det samme som oppsigelse. Det er kun betalingsmetoden.
E-post for oppsigelse må inneholde:
- Emnefelt: Oppsigelse
- Fullt navn
- Telefonnummer
- Ønsket dato for oppsigelse, da du har mulighet til å si opp lengre frem i tid.
- Årsak til oppsigelse.
Du kan også møte opp fysisk på ett av våre bemannede treningssentre og henvende deg i resepsjonen.
Merk: medlemskap med 12mnd bindingstid har 12 mnd pliktig betaling, og kan ikke sies opp og avlsuttes innenfor bindingstiden, les mer under.
Hva betyr oppsigelsestid?
- Oppsigelsestiden er én (1) måned regnet fra påfølgende kalendermåned, uansett medlemskap.
Eksempel: dersom du sier opp i mai måned, må du også betale fakturaen med forfall 20.mai som gjelder for juni måned.
- Dersom du har et medlemskap med bindingstid så må du være medlem i minimum 12 betalende måneder. Etter bindingstiden er det vanlig oppsigelsestid på 1 måned. Dette betyr at dersom du kun ønsker å være medlem i 12 mnd må du si opp i måned nr 11, ellers vil medlemskapet fornye seg med en måned om gangen.
- Ved spesielle hendelser har vi mulighet til å avslutte medlemskap med bindingstid innenfor bindingstiden, feks i forbindelse med flytting til en annen del av landet, avsluttede studier eller lignende. Du må kunne fremvise gyldig dokumentasjon på dette.
TRENING Trivselsregler
Generell atferd
- Medlemmer skal opptre høflig og vise hensyn til andre trenende og de ansatte.
- Filming/fotografering av andre medlemmer uten samtykke er ikke tillatt.
- Kun Sit-ansatte får instruere og trene andre medlemmer i våre treningssentre.
Hygiene og renhold
- Rydd alltid opp etter deg, og sett på plass utstyr du selv har brukt.
- Vask og tørk alltid av apparater og utstyr etter bruk.
- Bruk rene sko. Trening i kun sokker er tillatt, men av hygieniske årsaker er det ikke lov å trene barføtt i treningsstudioene.
- Vi oppfordrer brukere av våre sentre til å trene i t-skjorte/singlet som dekker mage og rygg. Å trene i kun sports-BH eller bar overkropp er ikke tillatt. Ta gjerne med håndkle.
- Det er kun tillatt å bruke vannbasert håndballklister, eller sprayklister, i idrettshallen.
Garderobeskap og gjenglemte eiendeler
- Garderobeskapene er kun til dagbruk. Alle skap blir tømt hver kveld. Vi oppbevarer gjenglemt i resepsjonsområdet.
- Skapene låser du med hengelås eller treningskortet ditt (ved Gløshaugen idrettsbygg).
- Gjenglemt tøy tømmes hver fredag. Verdisaker oppbevares lengre, ta kontakt med resepsjonen på senteret dersom du savner noe.
TRENING | Slik booker du:
Booke og bekrefte gruppetime
Du kan melde deg på gruppetimer fra 48 timer før timen starter, og inntil 5 minutter før timestart.
Når du kommer på senteret: registrer kortet ditt både i resepsjonen og på bookingterminal.
- Du får da en bekreftelseskvittering.
- Ta med denne til instruktøren.
- Du må hente ut kvittering senest 5 minutter før timens oppstart.
- Er du senere enn dette mister du plassen din, og får en "ikke møtt"-prikk.
- Dersom det er venteliste, vil plassen din gå til noen på ventelista.
- Er du så sen at timen har startet, så har du ikke lengre rett til å delta. Du kan evt stille deg ved døra og signalisere til instruktør at du er sen, men timen kan da være fyllt opp av deltakere fra ventelista.
Avmelding
- Avmelding må gjøres senest 60 min før timen/økta starter.
- Skjer avmeldingen mindre enn 60 min før bookingen din, får du en "ikke møtt"-prikk.
- Om du er på venteliste, men ikke har anledning til å møte, så må du også melde deg av. 60 minutter før gjelder her også.
Venteliste
Ved fullbooket time kan du sette deg på venteliste.
- Hvis noen melder seg av eller ikke møter opp, får du en SMS om at du har fått plass på timen.
- Andre deltakere kan melde seg av når som helst, evt være for sene med å hente ut sin billett, så du kan få SMS om ledig plass når som helst helt frem til 5 minutter før timestart.
Viktige tidspunkt dersom du er på venteliste til en time:
- Tidsfristen for å hente ut en booket plass er senest 5 minutter før timestart. Dette betyr at 5 minutter før timen starter vil alle ikke-bekreftede plasser frigjøres til de på venteliste.
- Ventelistene "vaskes" også 10 minutter før timestart. Dersom du er på venteliste, men ikke har fått plass, og ønsker å ta sjanse på at det blir ledig: møt opp på senteret senest 10 minutter før timen starter og registrer kortet ditt i bookingterminalen. Da beholder du din plass i køen på ventelista.
- Dersom du vet at du ikke kan møte på kort varsel, så må du melde deg av ventelista senest 60 minutter før økta. Ellers får du en prikk.
"Ikke møtt" - prikksystem
Hvis du booker en plass, men ikke møter opp eller glemmer å registrere deg, får du en "ikke møtt"-prikk.
- Du må bekrefte plassen din senest 5 minutter før timen starter for å unngå prikk.
- Ved avmelding: du må melde deg av senest 60 minutter før timestart. Melder du deg av senere enn dette så får du en "ikke møtt"-prikk.
Får du 3 prikker i løpet av 30 dager, vil du bli utestengt fra nettbookingen inntil første prikk er eldre enn 30 dager.
- Blir du utestengt kan du fortsatt booke deg på timer via terminalene i resepsjonene eller hos resepsjonisten.
- Reglene gjelder alle bookinger; gruppetimer, PT-intro, squash og hall.
Booke hall og squash
Hallene er gratis å booke for medlemmer.
Leie av squashbane koster kr 25 per 30 min for både medlemmer og eksterne. Dette betales på senteret ved ankomst.
- Bookingen for en ny dag åpner 2 dager i forkant, kl 21:00.
- Maks 3 halvtimer pr dag pr medlem.
- Avbestillingsregler og "ikke-møtt"-prikksystem gjelder også for hall og squashbookinger.
- Registrering og betaling må skje i resepsjonen senest 5 min før timen starter. Om man ikke møter opp kan tiden tildeles andre.
- Alle som skal inn må ha medlemskap hos Sit, eller betale dagbillett.
Vi ønsker et trygt og rent treningsmiljø på våre treningssentre. Punktene under gjelder alle som kjøper medlemskap, dagsbillett eller besøker sentrene ifm. kampanjeperioder.
- Medlemmer ved våre treningssentre er underlagt dopingreglene til Antidoping Norge og programmet Rent senter.
- Det er strengt forbudt å medbringe eller innta alkohol i treningssentrene.
- Du slipper ikke inn i sentrene i ruspåvirket tilstand.