Spørsmål og svar etter innflytting

Illustrasjon: Tommy Danielsen
Illustrasjon: Tommy Danielsen

Spørsmål og svar etter innflytting

Da har du endelig flyttet inn i studentboligen din, og freden skulle ha senket seg. Men, så dukker det opp det ene spørsmålet etter det andre. Her har vi forsøkt å svare på de vanligste. Noen svar gjelder for alle, og noen gjelder bestemte studentbyer.

Internett! Jeg er offline! Hva gjør jeg nå?

Les mer om Internett i Sit her

De sier jeg skal kontakte vaktmester eller melde feil... Hvordan gjør jeg det?

For at vi på enkleste og ryddigste vis skal kunne hjelpe deg når det er et-eller-annet teknisk problem i boligen din - en vask som er tett, et lys som ikke virker, eller lignende - så må du kontakte driftsavdelingen vår. Den enkleste måten å gjøre det på er å logge deg inn på bolig.sit.no og velge "Kontakt vaktmester" fra menyen. Fyll ut all informasjonen i skjemaet, og vi retter feilen, eller kontakter deg for mer informasjon, så raskt som mulig.

Det er vel og bra med melde feil, men dere er jo ikke på jobb på kvelden eller i helgen! Hva gjør jeg hvis det skjer noe og dere har stengt?

Hvis det skjer noe som krever øyeblikkelig hjelp, ringer du 915 02347. Det er nummeret til vår døgnbemannede vakttelefon, som du kan ringe til når vi ikke har åpent.

Kan jeg ringe vakttelefonen hvis jeg har mistet eller glemt husnøkkelen også?

Det kan du, og da kommer det en vekter og låser deg inn. Men, den tjenesten må du betale for. Sjekk priser for de ulike tjenestene her

Hvis jeg faktisk har mistet husnøkkelen, hva gjør jeg da?

Det kan du lese mer om her

Komfyrvakt, hva er det? Er det den forferdelige greia som piper hver gang vi lager mat?

Det er sikkert det, ja. Komfyrvakt er noe vi har i de aller fleste boligene våre. Den er montert over komfyren og den registrerer når det har vært høy varme på over lang tid - noe som kan skje rett som det er i store bokollektiv. Hvis den begynner å pipe, er det fordi den ikke har registrert bevegelse rundt komfyren på en stund og det er høy varme på. Som regel er det nok å bare vifte hånden foran sensoren. Hvis den får stå og pipe i flere minutter, vil den til slutt kutte strømmen til komfyren for å forebygge fare for brann.

Vi har en del ulike komfyrvakter i boligene våre, så det kan være litt ulike måter å få den til å slutte å pipe, eller nullstille den hvis den har kuttet strømmen til komfyren. Det skal ligge en bruksanvisning i et av kjøkkenskapene som forklarer hvordan du gjøre dette.

Den greia som piper oppi taket der, er det en røykvarsler? Den kan jeg vel bare nappe ut batteriet på hvis min iver på kjøkkenet har ført til aldri så lite røykutvikling, og alarmen har begynt å ule?


Ja, det er en røykvarsler. Nei, du må ikke finne på å røre den!

Brannvarslingssystemet vårt er koblet direkte til en brannsentral, og fikler du borti en røykvarsler er det å regne som sabotasje på brannvarslingsanlegget. Det er farlig både for deg og for andre beboere i huset. Utløser du brannalarmen ved et uhell, skal du umiddelbart ringe vakttelefonen vår, 915 02347, for å få den skrudd av, og for å unngå at brannvesenet rykker ut.

NB! Fikler du du likevel borti røykvarsleren, må du dekke kostnaden for å få den reparert. Og rykker brannvesenet ut på grunn av falsk brannalarm, må du betale for utrykningen.

Å betale husleie, det er ikke bare enkelt..?

Enkelt og enkelt. Det går iallfall ikke an å betale den over disk i resepsjonen vår. Du må betale på nett, enten

  1. Fra "Min side" på hybel.sit.no med VISA/Mastercard, eller
  2. Overføre penger fra nettbanken din. Ved å åpne fakturaen på "Min side" på hybel.sit.no finner du KID-nummeret som tilhører fakturaen (eget KID-nr. for hver faktura). KID-nummeret består av fakturanr. og din kunde-ID. Ved betaling med KID ser vi derfor hvem betalingen kommer fra.

Jeg har mottatt en faktura - hvordan kan jeg se hva den inneholder?

  • Logg på din side på hybel.sit.no
  • Gå til «Økonomi»
  • Trykk på ønsket faktura
  • Last ned som PDF - åpne PDF.

Du får da en oversikt over hva du er fakturert for.

Har fakturaen din gått til inkasso?
Du vil motta et brev med ny faktura i posten. Dersom du ikke ønsker å vente på det, logg inn med BankID på Visma.no. Du kan også følge denne linken: https://www.visma.no/inkasso/inkassokrav/


Det er sjenerende støy fra naboer på kvelden/natta - hvilke regler gjelder og hva gjør jeg med det?

Det skal være stille i boligen og på studentbyens/-boligens område fra kl. 23.00 alle dager. (ref. Sit Boligs reglement for studentboliger) Du kan ringe vår vakttelefon på 91502347. Vekter vil da rykke ut, og hvis forstyrrelsen blir lokalisert, kan den/de som forårsaket uroen bli belastet for utrykkingen.