Realistiske mål er nøkkelen for å komme i gang med treningen!

Foto: Sit
Foto: Sit

Realistiske mål er nøkkelen for å komme i gang med treningen!

Er et av dine nyttårsforsett at du skal begynne å trene? Vi gir deg gode tips til hvordan å komme i gang med treningen, men også hvordan du kan holde treningsmotivasjonen oppe igjennom hele året. 

Nyttår er en periode på året hvor kanskje du og mange andre tenker at nå er det er «alt eller ingenting». Glem den tanken! Her er våre 5 beste tips til hvordan få en god start på treningen og holde motivasjonen oppe igjennom året: 

1. Sett realistiske mål 

Sett deg realistiske mål! Da har du noe konkret å jobbe mot som vil øke motivasjonen. Kanskje synes du det fungerer å ha som mål å trene 3 ganger i uken, eller kanskje fungerer det bedre om du spesifiserer hvilke dager du skal trene? Uansett hvilke mål du har, det viktigste er at de fungerer for deg!  

2. Få hjelp til å komme i gang  

Synes du det er vanskelig å komme i gang med treningen eller kanskje trenger du tips til et nytt treningsprogram? Vi har dyktige treningsveiledere som kan hjelpe til med å skreddersy treningsprogram for deg, hjelpe med teknikk og vise øvelser. 

3. Vær sosial og treff venner – mens du trener 

Har du planer om å treffe venner? Dropp kinoen og kafébesøket, og dra heller på gåtur eller skitur sammen. Treningsavtaler er en super måte å få inn sosialt samvær, samtidig som dere kan motivere hverandre til å være fysisk aktive.  

4. God søvn og godt kosthold forbedrer treningsopplevelsen 

Når du er i fysisk aktivitet, så er det viktig å få i seg nok med mat og søvn. Å ha et variert kosthold kombinert med gode søvnrutiner er både godt for kropp og sjel!  

5. Variert trening gir mestringsfølelse!  

Treningen kan oppleves som mindre motiverende hvis du hele tiden gjentar de samme øvelsene og treningsøktene. Gjør treningen mer spennende ved å variere øvelser, prøve nye gruppetimer, kurs eller andre fysiske aktiviteter. 

God trening!