Realistiske mål er nøkkelen for å komme i gang med treningen!

Foto: Sit
Foto: Sit

Realistiske mål er nøkkelen for å komme i gang med treningen!

Er et av dine nyttårsforsett at du skal begynne å trene? Vi gir deg gode tips til hvordan du kan komme i gang med treningen og holde treningsmotivasjonen oppe igjennom hele året. 

Nyttår er en periode på året hvor kanskje du og mange andre tenker at «nå er det er alt eller ingenting.» Glem den tanken – er anbefalingen fra avdelingslederen vår for trening og tilbud, Trine Rishovd. «Mitt beste tips er at du ikke må gå for hardt ut. Det tar tid å jobbe inn gode treningsvaner – husk på at alt er bedre enn ingenting!»    

Her får du 5 gode tips til hvordan få en god start på treningen og holde motivasjonen oppe igjennom hele året: 

1. Sett realistiske mål 

Ikke gå for hardt ut! Senk forventingene og sett realistiske mål for deg selv. Vi er alle forskjellige og vil derfor ha ulike utgangspunkt og mål vi jobber mot. Kanskje synes du det fungerer å ha som mål å trene 3 ganger i uken, eller kanskje fungerer det bedre om du spesifiserer hvilke dager du skal trene? Uansett hvilke mål du har, det viktigste er at de fungerer for deg!  

2. Få hjelp til å komme i gang  

Synes du det er vanskelig å komme i gang med treningen eller kanskje trenger du tips til et nytt treningsprogram? Vi har dyktige treningsveiledere og personlige trenere som kan hjelpe til med å skreddersy treningsprogram for deg, hjelpe med teknikk og vise øvelser. Vi har også et helt nytt tilbud: PT-gruppe, hvor du kan trene sammen med personlig trener og andre likesinnede deltakere. 

3. Trening er din egentid! 

Se på treningstid som din egentid, der du kan gjøre en aktivitet som du liker. Du bestemmer om den aktiviteten er volleyball med venner, trappeløp i Granåsen eller en gåtur langs Nidelva.   

4. Delta på gruppetime 

Hvis du synes det er vanskelig å planlegge egentreningsøkter, hva med å dra på en av våre allsidige gruppetimer? Fordelen med gruppetimer er at tidspunktet og opplegget allerede satt, så alt du trenger å gjøre er å møte opp. 

5. Vær sosial og treff venner – mens du trener 

Har du planer om å treffe venner? Dropp kinokvelden eller kafébesøket, og dra heller på en skitur eller en gruppetime sammen. Treningsavtaler er en super måte å få inn sosialt samvær og aktivitet i hverdagen.  

God trening!