Realistiske mål er nøkkelen for å komme i gang med treningen!

Foto: Øystein Hermstad | Manet | Sit
Foto: Øystein Hermstad | Manet | Sit

Realistiske mål er nøkkelen for å komme i gang med treningen!

Er et av dine nyttårsforsett at du skal begynne å trene? Vi gir deg gode tips til hvordan du kan komme i gang med treningen og holde treningsmotivasjonen oppe igjennom hele året. 

Nyttår er en periode på året hvor kanskje du og mange andre tenker at «nå er det er alt eller ingenting.» Glem den tanken – er anbefalingen fra avdelingslederen vår for trening og tilbud, Trine Rishovd. «Mitt beste tips er at du ikke må gå for hardt ut. Det tar tid å jobbe inn gode treningsvaner – husk på at alt er bedre enn ingenting!»    

Her får du 4 gode tips til hvordan få en god start på treningen og holde motivasjonen oppe igjennom hele året: 

1. Sett realistiske mål 

Ikke gå for hardt ut! Senk forventingene og sett realistiske mål for deg selv. Vi er alle forskjellige og vil derfor ha ulike utgangspunkt og mål vi jobber mot. Kanskje synes du det fungerer å ha som mål å trene 3 ganger i uken, eller kanskje fungerer det bedre om du spesifiserer hvilke dager du skal trene? Uansett hvilke mål du har, det viktigste er at de fungerer for deg!  

2. Få hjelp til å komme i gang  

Synes du det er vanskelig å komme i gang med treningen eller kanskje trenger du tips til et nytt treningsprogram? Vi har dyktige personlige trenere som kan hjelpe til med å skreddersy treningsprogram for deg, hjelpe med teknikk og vise øvelser. Vi har også et helt nytt gratistilbud til deg som student: PT-intro! Book en gratis PT-introtime med en av våre personlige trenere og få gode råd for hvordan du går fram for å trene mest mulig effektivt.

3. Trening er din egentid! 

Se på treningstid som din egentid, der du kan gjøre en aktivitet som du liker. Du bestemmer om den aktiviteten er volleyball med venner, trappeløp ved Marinen eller en gåtur langs Nidelva.   

4. Vær sosial og treff venner – mens du trener 

Har du planer om å treffe venner? Dropp kinokvelden eller kafébesøket, og dra heller på en skitur eller en gruppetime sammen. Treningsavtaler er en super måte å få inn sosialt samvær og aktivitet i hverdagen.  

God trening!