Ikke glem å være i aktivitet!

Foto: Sit
Foto: Sit

Ikke glem å være i aktivitet!

Trening og fysisk aktivitet hjelper deg å holde humøret og motivasjonen oppe i en annerledes studiehverdag.

For deg og mange andre har lesesalen nå blitt flyttet til hybelen eller kjøkkenbenken i kollektivet. Hverdagen ser med en gang annerledes ut og det er med på å påvirke hvordan vi føler oss, både fysisk og psykisk. Trening og fysisk aktivitet blir derfor viktigere enn noen gang! Ikke bare kan det være med på å gi deg energipåfyll, bedre konsentrasjon og selvtillit i en annerledes hverdag – det gir deg også mulighet til å få et avbrekk fra de andre i kollektivet, studiene eller alt annet du foretar deg i løpet av en dag.

Her er 4 enkle tips fra oss for å ha en aktiv hverdag nå:

1. Velg den aktiviteten som er best for DEG

Gjør noe som DU liker! Ikke fokuser på hva alle andre holder på med, men gjør det som gir deg motivasjon. Skru på musikken du elsker og dans på rommet eller stua i kollektivet. Eller liker du heller å løpe? Test ut en ny løperunde da vel! Tenk hvor digg det føles når du har fullført økta og fått svetta litt. Og du, husk den følelsen til neste gang når du kjenner at det er vanskelig å forlate sofaen for å komme i gang.

2. Ikke sitt inne hele dagen

Ikke undervurder effekten frisk luft og lys har på humøret ditt. Bruk naturen for alt det er verdt i disse dager. Hva med å sette av litt tid i lunsjpausen til å ta deg en skitur, løpe intervaller eller bare gå rolig rundt i nabolaget? Som student har du en mer fleksibel hverdag enn de med for eksempel hjemmekontor. Ikke bare får du luftet hodet i dagslys, du unngår også å møte alle andre som skal på tur etter jobb. 

3. Ikke treningsutstyr hjemme? Null problem

HÆ, har du ikke eget treningsrom på hybelen din? Nei, de fleste av oss har verken råd eller plass til treningsutstyr når vi bor på ca. 10 kvm. Vet du hva det beste er? Du trenger faktisk ikke treningsutstyr for å få til en bra treningsøkt! Fyll vannflasker og putt i en sekk. Kjør knebøy og utfall med sekk på ryggen, vi kan garantere at det svir! Burpees krever ingenting annet enn din egen kropp. Legg deg helt ned på magen, reis deg opp og ta spensthopp! Hvor mange klarer du på ett minutt?  

4. Litt ER faktisk bedre enn ingenting

Du har sikkert hørt det før, men det er så viktig å gjenta det – litt er mye bedre enn ingenting. Du trenger ikke løpe maraton eller løfte tunge vekter for at treningen skal ha en helseeffekt. Litt aktivitet hver dag er et fint mål!

For eksempel, en styrkeøkt på kjøkkengulvet med egen kroppsvekt trenger ikke å ta mer enn 20 min. Kanskje kan du ta den med enn venn på videochat, så kan dere motivere hverandre? Bakke- eller trappeintervaller er en meget effektiv form for kondisjonstrening. Løp med høy intensitet i 1-4 min og ta pause etterpå. Gjenta fire ganger, så har blodpumpa fått seg en god økt og endorfinene kommer susende.

God trening!