Hva er annerledes i Sit Bolig under pandemien?

Tone Harbakk
Tone Harbakk

Hva er annerledes i Sit Bolig under pandemien?

Hvordan forholder ting seg i Sit Bolig under covid-19-utbruddet?

Sit følger kommunens og helsemyndighetenes pålegg og anbefalinger. Det er akkurat så enkelt, og akkurat så vanskelig.

Ved smitteutbrudd er det kommunens smittevernkontor som avgjør om du skal flytte på karantenehotell eller ikke. Det er også smittevernkontoret som avgjør om du kan ha karantene i eget hjem. Kollektiv er en spesiell boform i så måte, men også her er det smittevernkontoret som i utgangspunktet bestemmer hva de som er smittet, skal i karantene, eller er nærkontakter av smittede skal foreta seg.

Disse retningslinjene forandrer seg ofte, fordi smittesituasjonen i våre tre byer hele tiden forandrer seg, og vi har stor forståelse for at det kan være vanskelig å orientere seg. Er du helt i villrede, tar du bare kontakt med oss.

Her har du noen nyttige lenker:

Oversikt over endringer i våre tilbud og rutiner i forbindelse med Covid-19-utbruddet.

Vi i Sit er opptatt av å fortsatt være tilstede for alle våre beboere, samtidig som vi vil gjøre vårt for å bidra til å bremse spredningen av coronaviruset. Det har ført til at noen tjenester er begrenset eller midlertidig stanset, mens nye har oppstått andre steder.

  • Renholds- og driftsavdelingen jobber som vanlig, så du får fortsatt den hjelpen du trenger dersom noe skjer i boligen din i denne perioden. Rengjøring av alle flater er et viktig ledd i bekjempelsen av virusutbruddet, og derfor oppfordrer vi alle sammen til være ekstra nøye med å gjøre rent både ofte og grundig. Renholdsjekker ved utflytting går som vanlig.
    I tillegg desinfiserer vi ukentlig alle berøringsflater i fellesområdene på alle studentbyene og -boligene.
  • Skal vi besøke en bolig, tar vi nå alltid kontakt først for å høre om noen i boligen sitter i karantene. Hvis det er tilfelle, prøver vi å finne en god løsning på hvordan vi skal løse oppdraget sammen. Vi tar kontakt på telefon eller e-post, så følg med der (og pass på at du har oppgitt riktig e-post og telefonnummer) hvis du har bedt om hjelp fra oss.
  • Sit har et samtaletilbud på telefon til deg som trenger noen å prate med. Du finner informasjon på www.sit.no/helse/samtale.
  • For hyppige oppdateringer på de ulike tilbudene Sit iverksetter for dere som må holde dere hjemme, som samtaler med våre rådgivere, hjemmetrening, vekketjenester, og mer til:

Husleie og oppsigelsestid

Sit er velferdsorganisasjonen til alle studentene i Gjøvik, Ålesund og Trondheim. Derfor er vi opptatte av at løsninger som skal hjelpe studentene våre i denne utfordrende tiden må treffe så mange som mulig. Å redusere husleie eller oppsigelsestid for de som bor i en Sit-bolig vil hjelpe noen få studenter på bekostning av mange, siden all Sits inntekt går tilbake til studentene i form av gratis eller subsidierte velferdstilbud, som tannhelserefusjon, psykolog, helsesøster, kurs, m.m.

Sit vil derfor ikke tilby reduksjon i husleien, eller forkortet oppsigelsestid. I stedet jobber vi sammen med alle landets studentsamskipnader og Norsk studentorganisasjon for at staten skal komme på banen med gode, brede ordninger som kan hjelpe alle studentene som opplever en tøff tid akkurat nå.

Her er informasjon fra Folkehelseinstituttet om koronaviruset og hva du skal foreta deg: