En kort guide til en annerledes studiehverdag!

Foto: Sit
Foto: Sit

En kort guide til en annerledes studiehverdag!

Selv om studiehverdagen din nå er litt annerledes, så skal vi i Sit hjelpe deg å gjøre den så bra som mulig.

Ta én dag av gangen. Om du alltid tenker at dette skal vare på ubestemt tid, så kan dagene virke uendelig lange, og du kan fort komme inn i en tankegang som låser psyken til å kun fokusere på det negative. Prøv å gjøre dagen så forutsigbar som mulig for å skape ro og trygghet for deg selv. For eksempel, tenk at studiedagen din fortsatt varer fra 08:00-16:00 eller hva enn du er vant med. Når den er ferdig kan du se frem til en god middag, hyggelige samtaler på telefonen, en joggetur eller gode Netflix-serier. 

Hjernen din prøver å tilpasse seg en ny hverdag, og da blir rutiner, kontakt med andre mennesker og fysisk/mental aktivitet det viktigste du kan jobbe med for å ivareta deg selv. 

Her er fem konkrete tips du kan følge for å gjøre hverdagen litt enklere: 

1. Ha på vekkerklokka 

Det kan kanskje friste å bare sove til du våkner når du ikke har noe sted du skulle vært, men det er godt for både immunforsvaret, den psykiske helsa og produktiviteten at du vedlikeholder en god søvnhygiene og fast døgnrytme. Hva med å gå sammen med noen for å være hverandres vekkevenn? Lag dere en avtale om å ringes på morgenen for å sette i gang dagen – kanskje dere kan snakke litt om hvilke planer dere har eller oppdatere hverandre på hvordan dere har det? 

Her kan vi også selvfølgelig bistå. Vi har opprettet en vekketjeneste over telefon der en av våre ansatte gjerne ringer og vekker deg mellom kl. 7:30 og 9:00. Hvis du ønsker dette, kan du melde deg på under: 

Jeg vil ha vekking!

2. Få kroppen i gang 

Kroppen og hodet ditt er vant til å få frisk luft og sollys. Nå når du ikke kan gå til campus eller bussen så må du sørge for at den fortsatt får det. Hva med å gå en tur opp til Sukkertoppen og nyte den fine utsikten? Er du i karantene skal du være forsiktig med å gå utendørs, men stikk hodet ut av vinduet eller gjør litt yoga for å vekke kroppen. 

3. Planlegg måltider 

Hold på faste måltidsrutiner og -tider, og lag deg gjerne en oversikt over hva du skal spise den kommende uka. Sørg for å starte dagen med en digg frokost du gleder deg til å våkne til – dette er dessuten en perfekt tid til å finne noen nye oppskrifter på nett som du kan prøve ut! Hvis du synes det er vanskelig å planlegge en uke i strekk, starter du med tre dager. 

Utfordring: oppskriftsonsdag! Hver onsdag fremover skal du finne en oppskrift på en ny middag som du aldri har prøvd før. Det kan være en vri på noe du har gjort før, eller noe helt nytt! Inviter gjerne noen venner over FaceTime til å lage samtidig som deg.  

4. Logg av

Det har ingenting for seg å oppdatere VG for hvert nye smittetilfelle og i hvert fall ikke hvis du blir mer og mer engstelig for hvert scroll. Ta vare på deg selv og begrens nettavis-bruken til maksimalt to ganger om dagen. Dersom det kommer noen viktige oppdateringer på nyhetene får du det med deg uansett. 

5. Avslutt dagen med å gjøre noe du liker 

Bestem deg gjerne for hva dette er på forhånd, sånn at du har noe å glede deg til. Ikke bli sur på deg selv om dagen ikke ble så produktiv som du ønsket, da prøver du igjen i morgen! Avslutt dagen med en god film, spill online med venninnene dine, lag deg et lite hjemmespa, ta deg en treningsøkt eller les boka du har hatt liggende på nattbordet altfor lenge og hatt lyst til å lese ferdig.  

At vi må holde avstand betyr ikke at du er alene. Vi er her for deg!