3 råd til avkobling

3 råd til avkobling

Ønsker du å være mer tilstede i øyeblikket? Her får du 3 tips for hvordan du kan koble av i en hektisk studenthverdag.

Er du også en som stresser over det kapittelet du skulle lest ferdig i går eller hjemmeeksamen neste uke? Studenthverdagen kan til tider være veldig hektisk og du rekker kanskje ikke over alt du hadde planlagt.

Mindfulness betyr oppmerksomt nærvær – det å legge fra seg tanker om det som har vært og det som kommer, men heller bare være tilstede i nåtiden. Ved å trene opp evnen til å være «her og nå» med tanker, så kan du lettere legge fra deg bekymringer og bli mer bevist på hva som er viktig og verdt å ha fokus på. Her har du Sit Råd sine 3 beste tips til avkobling:

1. Len deg tilbake i stolen

Legg fra deg det du holder på med og sett deg i en god stol. Len deg tilbake og tillat deg selv å bare være her og nå. Mens du sitter slik, vær observant; legg merke til lyder i rommet, til hvordan du sitter, og hvordan luften kjennes mot huden din.

2. Trekk pusten dypt

Lukk øynene og observer pusten din. Legg merke til hvordan du trekker pusten inn gjennom nesa eller munnen, hvordan den fyller lungene, og hvordan du puster ut.

3. Nyt gåturen uten musikk

Hvorfor ikke ta av deg høretelefonene når du er ute og går? Legg merke til omgivelsene: trærne, himmelen, husene. Lytt til lydene rundt deg: fuglekvitter, bekken som suser eller mennesker som snakker. Kjenn hvordan føttene dine møter underlaget når du går og legg merke til rytmen i stegene du tar.